VTK DP-Metro

Pohádka mládí ...

Ilustrace

Měli jste jako malí rádi Spejbla, Hurvínka, Máničku, bábinku, Žeryka ...? Já nevím jak vy, ale já ano. Pojďme si tedy loutkové postavičky připomenou návštěvou představení Divadla Spejbla a Hurvínka.

Abychom si nepřipadali úplně hloupě, zveme vás na jedno z "dospěláckých" představení divadla. Ano divadlo hraje i pro dospělé, a my vás zveme na představení Spejbl a město hříchu.

Termín představení je středa 29.listopadu 2017 od 19:00.

Vstupenky za běžnou cenu 220,- resp. zlevněné za 150,- pro důchodce si můžete od čtvrtka 12.10. objednat prostřednictvím formuláře na konci této stránky.

Upozornění pro rodiče: věková hranice není pevně stanovena, ale hra je určena opravdu pro dospělé a doporučená věková hranice je od 15 let!


O hře Spejbl a město hříchu

(Text převzat z oficiálních stránek divadla.)

Tvůrčí tým Miki Kirschner – Robin Král – Jan Lstibůrek vás zvou na netradiční muzikál pro dospělé.

Spejbl a Hurvínek poprvé v duchu noir! Temnější atmosféra, detektivní zápletka, děsivé zpěvy a tance, při kterých by se i v loutkách krve dořezal. Po městě obchází vrah a Spejbl by měl být jedním z těch, kdo ho ještě dnes chytnou, jenže, kam se to vlastně poděl Hurvínek?

Osvědčený tvůrčí tým Miki Kirschner – Robin Král se po úspěšných představeních pro dětské diváky – Hurvínek mezi osly a muzikálu Jak s Máničkou šili všichni čerti vydali tentokrát do světa dospělých. Jaký hřích tíží Josefa Spejbla a jaké záhady a tajemství ukrývá Hurvínek? Autoři nabízejí odpověď utkanou z přediva groteskně cynických černobílých detektivek čtyřicátých let dvacátého století.

Autoři / Miki Kirschner, Robin Král

Režie / Miki Kirschner

Výprava / návrh: Miki Kirschner výroba: Richard Maška Návrhy loutek / Miki Kirschner

Technologie a řezba loutek / Antonín Müller a Ivan Moravec

Hudba / Jan Lstibůrek

Premiéra v pátek 3.března 2017.

Recenze ze serveru i-divadlo.cz.

Do tohoto divadla jsem šla s obavami, o to větší bylo mé překvapení. Obstojný muzikál, skvělá, neinfantilizující hudba Jana Lstibůrka a nenáročný, avšak chytrý humor. Námět sice není úplně původní: velice se opírá o jedno Allanovské téma, ale je pro účel takového kusu ideální. Zaujalo mne nenásilné propojení dialogů a písniček, které děj komentují, dotváří a místy se zdánlivě pouze "vyskytnou", přesto se jim daří tmelit inscenaci v kompaktní celek. Myslím, že to, co se u Hurvínků podařilo, je výjimkou, která podřezává větev pravidlu, že Češi muzikály zkrátka neumí.


Tvůrčí tým:

Miki Kirschner - scénograf, výtvarník, režisér, autor námětu a spoluautor scénáře je již dlouholetým spolupracovníkem a zaměstnancem divadla Spejbla a Hurvínka. Podílel se na více než deseti představeních a filmech divadla S+H, za poslední dobu například: Jak s Máničkou šili všichni čerti, Hurvínkovo přání, Jak pan Spejbl prášil nebo Hurvínek mezi osly.

Autorem písňových textů a spoluautorem scénáře je výrazná osobnost literatury pro děti a mládež, Robin Král, aktuální držitel Litery pro děti a mládež 2016. Můžete se setkávat s jeho básnickými sbírkami, knížkami pro děti, texty písní či překlady. Z dětských knížek např. Šimon chce být Krotitelem, Ferdinande!, Písničky na hraní či Vynálezárium (Nejlepší knihy dětem 2014/2015, Litera 2016 a Zlatá stuha 2016 za literární i výtvarnou část). Robin Král je také autorem písňových textů pro řadu interpretů, divadelních představení i pro film. Jeho nejnovějším mimodivadelním počinem je kniha limeriků "Byl jeden pán" v Edici Současné České Poezie.

Autorem hudby k představení je skladatel a baskytarista Jan Lstibůrek, který se v DSH představí poprvé. Jako skladatel má za sebou mimo jiné hudbu k několika rozhlasovým inscenacím a také spolu s textařem Robinem Králem úspěšný a kritiky oceňovaný projekt Blázinec, kde si kromě jiných zazpívali Jiří Suchý, Marek Eben, Ivan Hlas, Wabi Daněk nebo David Koller. Jan Lstibůrek studoval hru na basovou kytaru a hudební kompozici na Konzervatoři Jaroslava Ježka a Conservatorium van Amsterdam. Je jedním z nejvyhledávanějších českých baskytaristů, působil v doprovodných skupinách Ewy Farne, Daniela Landy nebo Marie Rottrové. V současnosti je členem Cílové skupiny Tomáše Kluse. Je člen skupiny Toxique a spolupracuje například s Druhou Trávou (US Tour 2013), Wabi Daňkem (Ďáblovo stádo), Vladimírem 518, Xindlem X, Petrem Linhartem, United Flavour, Orchestrem Karla Vlacha, Bigbandem Felixe Slováčka, Orchestrem Golem aj.


O Divadle Spejbla a Hurvínka

(Text převzat z oficiálních stránek divadla.)

Divadlo Spejbla a Hurvínka založil jako první profesionální loutkovou scénu v Československu prof. Josef Skupa (1892–1957) v Plzni roku 1930. Jeho hlavní protagonisté – Spejbl (1920) a Hurvínek (1926) už předtím úspěšně působili na amatérské loutkové scéně v oblíbených kabaretních pořadech. Divadlo hrálo jako zájezdová scéna se sídlem v Plzni do roku 1943. V lednu 1944 byl prof. Skupa zatčen gestapem, odsouzen za protifašistický odboj a divadlo bylo nacistickými úřady zavřeno. V únoru 1945 se Skupovi podařilo uprchnout z hořícího vezení v Drážďanech a po skončení války, v říjnu 1945, otevřel stálou scénu D S+H v Praze, kde divadlo sídlí dodnes. Po Skupové smrti převzal role obou protagonistu, Spejbla a Hurvínka, jeho žák Miloš Kirschner (1927–1996), který již za života Skupy s ním obě titulní postavy alternoval. Prof. Skupa jej na sklonku svého života veřejnou listinou jmenoval svým nástupcem. Divadlo tak úspěšně pokračovalo v uměleckém úsilí o jevištní zobrazení groteskně humorného a satiricky viděného světa. Miloš Kirschner hrál obě postavičky dokonce o 13 let déle než prof. J. Skupa, byl také autorem a režisérem. Zavedl rovněž tradici, kdy se představení hraje v jazyce té země, kde divadlo právě hostuje.

Hlavními postavami všech inscenací D S+H jsou Spejbl a Hurvínek – otec a syn – reprezentující rozdílný pohled dvou generací na svět. Vystupují jako hlavní aktéři civilních i fantastických příběhu a v komponovaných vizuálních pořadech jako komentátoři s nadhledem filozofují o základních životních otázkách. Jejich už tradičním protihráčem je podobný ženský pár, Hurvínkova nerozlučná kamarádka Mánička (1930) a její pedagogicky zaměřená "bábinka" paní Kateřina Hovorková (1971), vytvořená přímo na tělo paní Štáchové. Tuto základní čtveřici protagonistů, obklopenou v komediálních příbězích dalšími postavami na základe požadavku autoru, doplňuje Spejblovic pes Žeryk (1930).

Spejbla a Hurvínka mluví tradičně jeden herec, střídající hluboký hlas otce Spejbla s Hurvínkovou komickou dětskou fistulkou. Tuto tradici založil už ve 20. letech prof. Skupa, pokračoval v ní více než 40 let Miloš Kirschner a navázal na ni i současný interpret S+H Martin Klásek (1957), který se – vybrán a připravován Kirschnerem – poprvé představil dětskému obecenstvu v rolích Spejbla a Hurvínka v roce 1974 a od roku 1982 je pak pravidelně alternoval. Po smrti Miloše Kirschnera se stal již třetím otcem S+H. Navázal také na autorskou dílnu divadla, hry i režíruje.

Převážná část produkce se hraje na domácí scéně, divadlo však několikrát během sezóny podniká krátké i dlouhodobé zahraniční zájezdy. D S+H doposud hostovalo v jednatřiceti zemích čtyř kontinentu, mj. v Německu, v USA, Kanadě, Japonsku, na Tchaj-wanu, v Číne, v Indii, Egyptě, Jordánsku, v Mexiku, ve Španělsku, Vietnamu ad. Spejbl a Hurvínek v interpretaci Miloše Kirschnera odehráli svá představení v osmnácti jazycích, v interpretaci Martina Kláska ve dvanácti. Doposud ve 21 jazykových mutacích, přičemž oběma sekundovala Helena Štáchová (1944-2017). Po smrti paní Štáchové převzala role Máničky i bábinky Marie Šimsová, která začala role alternovat už v roce 2016. Hlavní herečtí protagonisté mají v souboru radu znamenitých spolupracovníku, kteří svým vodičským mistrovstvím propůjčují loutkám – marionetám – které jsou typickým výrazovým prostředkem divadla, charakteristické pohybové herectví.

Ředitelkou divadla je od letošního roku Denisa Kirschnerová.


Připravujeme