Měli jste jako malí rádi Spejbla, Hurvínka, Máničku, bábinku, Žeryka ...? Já nevím jak vy, ale já ano. Pojďme si tedy loutkové postavičky připomenou návštěvou představení Divadla Spejbla a Hurvínka.
Abychom si nepřipadali úplně hloupě, zveme vás na jedno z "dospěláckých" představení divadla. Ano divadlo hraje i pro dospělé, a my vás zveme na představení Spejbl a město hříchu.
Termín představení je středa 29.listopadu 2017 od 19:00.
Vstupenky za běžnou cenu 220,- resp. zlevněné za 150,- pro důchodce si můžete od čtvrtka 12.10. objednat prostřednictvím formuláře na konci této stránky.
Upozornění pro rodiče: věková hranice není pevně stanovena, ale hra je určena opravdu pro dospělé a doporučená věková hranice je od 15 let!
(Text převzat z oficiálních stránek divadla.)
Tvůrčí tým Miki Kirschner – Robin Král – Jan Lstibůrek vás zvou na netradiční muzikál pro dospělé.
Spejbl a Hurvínek poprvé v duchu noir! Temnější atmosféra, detektivní zápletka, děsivé zpěvy a tance, při kterých by se i v loutkách krve dořezal. Po městě obchází vrah a Spejbl by měl být jedním z těch, kdo ho ještě dnes chytnou, jenže, kam se to vlastně poděl Hurvínek?
Osvědčený tvůrčí tým Miki Kirschner – Robin Král se po úspěšných představeních pro dětské diváky – Hurvínek mezi osly a muzikálu Jak s Máničkou šili všichni čerti vydali tentokrát do světa dospělých. Jaký hřích tíží Josefa Spejbla a jaké záhady a tajemství ukrývá Hurvínek? Autoři nabízejí odpověď utkanou z přediva groteskně cynických černobílých detektivek čtyřicátých let dvacátého století.
Autoři / Miki Kirschner, Robin Král
Režie / Miki Kirschner
Výprava / návrh: Miki Kirschner výroba: Richard Maška Návrhy loutek / Miki Kirschner
Technologie a řezba loutek / Antonín Müller a Ivan Moravec
Hudba / Jan Lstibůrek
Premiéra v pátek 3.března 2017.
Recenze ze serveru i-divadlo.cz.
Do tohoto divadla jsem šla s obavami, o to větší bylo mé překvapení. Obstojný muzikál, skvělá, neinfantilizující hudba Jana Lstibůrka a nenáročný, avšak chytrý humor. Námět sice není úplně původní: velice se opírá o jedno Allanovské téma, ale je pro účel takového kusu ideální. Zaujalo mne nenásilné propojení dialogů a písniček, které děj komentují, dotváří a místy se zdánlivě pouze "vyskytnou", přesto se jim daří tmelit inscenaci v kompaktní celek. Myslím, že to, co se u Hurvínků podařilo, je výjimkou, která podřezává větev pravidlu, že Češi muzikály zkrátka neumí.
Tvůrčí tým:
Miki Kirschner - scénograf, výtvarník, režisér, autor námětu a spoluautor scénáře je již dlouholetým spolupracovníkem a zaměstnancem divadla Spejbla a Hurvínka. Podílel se na více než deseti představeních a filmech divadla S+H, za poslední dobu například: Jak s Máničkou šili všichni čerti, Hurvínkovo přání, Jak pan Spejbl prášil nebo Hurvínek mezi osly.
Autorem písňových textů a spoluautorem scénáře je výrazná osobnost literatury pro děti a mládež, Robin Král, aktuální držitel Litery pro děti a mládež 2016. Můžete se setkávat s jeho básnickými sbírkami, knížkami pro děti, texty písní či překlady. Z dětských knížek např. Šimon chce být Krotitelem, Ferdinande!, Písničky na hraní či Vynálezárium (Nejlepší knihy dětem 2014/2015, Litera 2016 a Zlatá stuha 2016 za literární i výtvarnou část). Robin Král je také autorem písňových textů pro řadu interpretů, divadelních představení i pro film. Jeho nejnovějším mimodivadelním počinem je kniha limeriků "Byl jeden pán" v Edici Současné České Poezie.
Autorem hudby k představení je skladatel a baskytarista Jan Lstibůrek, který se v DSH představí poprvé. Jako skladatel má za sebou mimo jiné hudbu k několika rozhlasovým inscenacím a také spolu s textařem Robinem Králem úspěšný a kritiky oceňovaný projekt Blázinec, kde si kromě jiných zazpívali Jiří Suchý, Marek Eben, Ivan Hlas, Wabi Daněk nebo David Koller. Jan Lstibůrek studoval hru na basovou kytaru a hudební kompozici na Konzervatoři Jaroslava Ježka a Conservatorium van Amsterdam. Je jedním z nejvyhledávanějších českých baskytaristů, působil v doprovodných skupinách Ewy Farne, Daniela Landy nebo Marie Rottrové. V současnosti je členem Cílové skupiny Tomáše Kluse. Je člen skupiny Toxique a spolupracuje například s Druhou Trávou (US Tour 2013), Wabi Daňkem (Ďáblovo stádo), Vladimírem 518, Xindlem X, Petrem Linhartem, United Flavour, Orchestrem Karla Vlacha, Bigbandem Felixe Slováčka, Orchestrem Golem aj.
(Text převzat z oficiálních stránek divadla.)
Divadlo Spejbla a Hurvínka založil jako první profesionální loutkovou scénu v Československu prof. Josef Skupa (1892–1957) v Plzni roku 1930. Jeho hlavní protagonisté – Spejbl (1920) a Hurvínek (1926) už předtím úspěšně působili na amatérské loutkové scéně v oblíbených kabaretních pořadech. Divadlo hrálo jako zájezdová scéna se sídlem v Plzni do roku 1943. V lednu 1944 byl prof. Skupa zatčen gestapem, odsouzen za protifašistický odboj a divadlo bylo nacistickými úřady zavřeno. V únoru 1945 se Skupovi podařilo uprchnout z hořícího vezení v Drážďanech a po skončení války, v říjnu 1945, otevřel stálou scénu D S+H v Praze, kde divadlo sídlí dodnes. Po Skupové smrti převzal role obou protagonistu, Spejbla a Hurvínka, jeho žák Miloš Kirschner (1927–1996), který již za života Skupy s ním obě titulní postavy alternoval. Prof. Skupa jej na sklonku svého života veřejnou listinou jmenoval svým nástupcem. Divadlo tak úspěšně pokračovalo v uměleckém úsilí o jevištní zobrazení groteskně humorného a satiricky viděného světa. Miloš Kirschner hrál obě postavičky dokonce o 13 let déle než prof. J. Skupa, byl také autorem a režisérem. Zavedl rovněž tradici, kdy se představení hraje v jazyce té země, kde divadlo právě hostuje.
Hlavními postavami všech inscenací D S+H jsou Spejbl a Hurvínek – otec a syn – reprezentující rozdílný pohled dvou generací na svět. Vystupují jako hlavní aktéři civilních i fantastických příběhu a v komponovaných vizuálních pořadech jako komentátoři s nadhledem filozofují o základních životních otázkách. Jejich už tradičním protihráčem je podobný ženský pár, Hurvínkova nerozlučná kamarádka Mánička (1930) a její pedagogicky zaměřená "bábinka" paní Kateřina Hovorková (1971), vytvořená přímo na tělo paní Štáchové. Tuto základní čtveřici protagonistů, obklopenou v komediálních příbězích dalšími postavami na základe požadavku autoru, doplňuje Spejblovic pes Žeryk (1930).
Spejbla a Hurvínka mluví tradičně jeden herec, střídající hluboký hlas otce Spejbla s Hurvínkovou komickou dětskou fistulkou. Tuto tradici založil už ve 20. letech prof. Skupa, pokračoval v ní více než 40 let Miloš Kirschner a navázal na ni i současný interpret S+H Martin Klásek (1957), který se – vybrán a připravován Kirschnerem – poprvé představil dětskému obecenstvu v rolích Spejbla a Hurvínka v roce 1974 a od roku 1982 je pak pravidelně alternoval. Po smrti Miloše Kirschnera se stal již třetím otcem S+H. Navázal také na autorskou dílnu divadla, hry i režíruje.
Převážná část produkce se hraje na domácí scéně, divadlo však několikrát během sezóny podniká krátké i dlouhodobé zahraniční zájezdy. D S+H doposud hostovalo v jednatřiceti zemích čtyř kontinentu, mj. v Německu, v USA, Kanadě, Japonsku, na Tchaj-wanu, v Číne, v Indii, Egyptě, Jordánsku, v Mexiku, ve Španělsku, Vietnamu ad. Spejbl a Hurvínek v interpretaci Miloše Kirschnera odehráli svá představení v osmnácti jazycích, v interpretaci Martina Kláska ve dvanácti. Doposud ve 21 jazykových mutacích, přičemž oběma sekundovala Helena Štáchová (1944-2017). Po smrti paní Štáchové převzala role Máničky i bábinky Marie Šimsová, která začala role alternovat už v roce 2016. Hlavní herečtí protagonisté mají v souboru radu znamenitých spolupracovníku, kteří svým vodičským mistrovstvím propůjčují loutkám – marionetám – které jsou typickým výrazovým prostředkem divadla, charakteristické pohybové herectví.
Ředitelkou divadla je od letošního roku Denisa Kirschnerová.
Připravujeme