VTK DP-Metro

Vlaky a metro na Mallorce

Ilustrace

Vědeckotechnický klub při DP-Metro vás zve ve spolupráci s CK Fischer na další exotický zájezd, tentokrát na středomořský ostrov Mallorca (čti správně Majorka). Naším hlavním cílem bude zdejší metro a železnice provozované společností SFM (Serveis Ferroviaris de Mallorca) a neopomeneme také návštěvu provozu historického vlaku a tramvaje, které spojují hlavní město Palma de Mallorca s městečkem Sóller a přístavem Port de Sóller. Provoz je ve správě společnosti Ferrocarril de Sóller SA.

První vlak vyrazil na Mallorce do pravidelného provozu v roce 1875 na pro nás atypickém rozchodu 914 mm. Síť se rychle rozvíjela a době své největší slávy ve 30.letech měla délku 242 km. V 60.letech znamenal rozvoj silniční sítě, automobilové a autobusové dopravy spolu se zastaralou infastrukturou železnice její postupný útlum. V roce 1977 zbývalo na ostrově 57 km železnic a v roce 1981 už dokonce pouze 29 km dlouhý úsek Palma - Sa Pobla. V této době dochází k přestavbě na rozchod 1000 mm. Až 90.léta znamenají změnu přístupu k železnici. Dnes síť zahrnuje dvoukolejný elektrifikovaný úsek (1.500 V DC) dlouhý 33 km z Palny do stanice d'Enllaç, odtud pak vedou jednokolejné neelektrifikované úseky do měst Sa Pobla a Manacor. Celkově má dnes síť 76 km a je plánován další rozvoj. V roce 2008 k síti přibyla ještě 8 km dlouhá linka spojujicí hlavní nádraží v Palmě s areálem univerzit na okraji města.

Samostatnou historii má železniční trať z Palmy do Sólleru, na kterou navazuje tramvajová linka do stejnojemnného přístavu. Sóller odděluje od zbytku ostrova pás hor Sierra de Tramuntana táhnoucí se po celém západním pobřeží. Jediným přístupem byla obtížně sjízdná horská silnička Coll de Sóller překonávající hřeben v sedle ve výšce 500 metrů nad mořem. V roce 1903 byl představen projekt 27 km dlouhé železnice, který počítal s překonáním hor vrcholovým tunelem s délkou 2.856 m. Stavba byla zahájena v roce 1907 a slavnostní zahájení provozu bylo v roce 1912. Trať má dodnes "anglický" úzký rochod 914 mm (3 stopy) a od roku 1929 je elektrifikovaná, napětí je 1.200 V DC. Na vlak navazuje tramvajová trať z města do přístavu o délce 5 km opět o rozchodu 914 mm s trakčním napětím 600 v DC. Tramvaj byla zprovozněna v roce 1913. Celá trasa Palma - Port de Soller je dnes jedním z turistických lákadel ostrova.


A teď už konečně ty důležité informace:


Závazné přihlášky přijímá a bližší informace k zájezdu i lokalitě poskytne p. Jan Ungrman, mail vtkdpm(zavináč)centrum(tečka)cz. Uzávěrka přihlášek je 30.října 2017, spolu s přihlášením je nutno složit i zálohu ve výši 1.000,- Kč.

Plnou cenu zájezdu pak bude třeba doplatit nejpozději do 10.března 2018.

Platby je vhodné provést bezhotovostně na účet VTK, platební údaje vám budou sděleny při přihlašování.


Doplňující informace:

Připravujeme